- Boeing gaat de maandelijkse productie van de 737 MAX begin 2022 opvoeren van 19 stuks naar 31.
- De vliegtuigbouwer zet de stap ondanks dat de 737 MAX in China, een van de grootste afnemers, nog steeds niet de lucht in mag.
- Boeing moet volgend jaar meer dan 500 MAX-toestellen afleveren om zijn financiële doelen te halen, aldus een luchtvaartanalist.
Boeing verhoogt de productie van de 737 MAX. De Amerikaanse vliegtuigbouwer laat begin volgend jaar maandelijks 31 stuks van de band rollen, tegenover 19 nu.
De 737 MAX is een van de topmodellen van Boeing en maakt een sterke comeback nadat het toestel wereldwijd bijna twee jaar aan de grond moest blijven na meerdere crashes. In november 2020 gaf de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA weer goedkeuring voor vluchten met het geplaagde vliegtuig.
American Airlines was de eerste luchtvaartmaatschappij in de VS die weer met de 737 MAX ging vliegen. Wereldwijd voeren 31 maatschappijen inmiddels weer vluchten uit met het toestel.
Boeing heeft 195 stuks afgeleverd sinds het groen licht kreeg van de FAA, maakte het bedrijf bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers.
En Boeing aast op meer afnemers, met name in China. Volgens Bloomberg hoopt de vliegtuigbouwer dat Chinese autoriteiten eind dit jaar weer toestemming geven voor vluchten met de 737 MAX. Boeing anticipeert daar nu al op door de productie begin 2022 te verhogen, maar dat is wel een risico.
China is een cruciale markt voor Boeing
CEO David Calhoun van Boeing is optimistisch dat China de 737 MAX weer toestaat in haar luchtruim, maar houdt wel een slag om de arm. Als het toestel begin 2022 nog steeds aan de grond moet blijven in het land, dan moet Boeing de eigen strategie tegen het licht houden, zei Calhoun in gesprek met CNBC.
"We verminderen dan niet de productie, maar schroeven het tempo van verdere verhogingen dat we voor ogen hebben terug", aldus de topman van Boeing. "Ik denk dat we genoeg tijd hebben."
Van de 370 MAX-toestellen die in productie zijn, is ongeveer een derde bestemd voor China, zei financieel directeur Brian West van Boeing. Chinese luchtvaartmaatschappijen kunnen de vliegtuigen niet in ontvangst nemen zonder toestemming van de toezichthouder.
Boeing wil eind 2023 zijn voorraad van de 737 MAX hebben weggewerkt. Daarbij is het van cruciaal belang of het weer kan leveren aan China, aldus Bloomberg.
Boeing werkt nauw samen met de Chinese toezichthouder
Volgens luchtvaartanalist Cai Von Rumohr van zakenbank Cowen moet Boeing in 2022 ruim 500 MAX-toestellen afleveren om zijn financiële doelen te halen, zei hij woensdag in een bijeenkomst voor beleggers. Dat is een "enorme stijging" vergeleken met de 19 stuks per maand die Boeing nu produceert.
Sherry Carbary, het hoofd van Boeing China, schat de situatie rooskleuriger in. De recente testvluchten met de 737 MAX bij een grote luchtvaartshow in China verliepen zonder problemen, zei ze in september tegen persbureau Reuters.
Boeing staat in nauw contact met de Chinese toezichthouder CAAC om de 737 MAX weer in de lucht te krijgen. "Wij hebben er vertrouwen in dat dat eind dit jaar gaat gebeuren", aldus Carbary. "Uiteindelijk is dat aan de CAAC. Maar wij doen er alles aan om ze te ondersteunen."
Lees meer over luchtvaart:
- Zo werd Airbus de grootste rivaal van Boeing – het verhaal van een titanenstrijd aan de hand van 37 historische foto’s
- Dit zijn de 20 beste vliegmaatschappijen ter wereld – KLM zit erbij, maar Aziaten domineren
- De meest bizarre dingen die stewards (en stewardessen) hebben meegemaakt tijdens een vlucht